Läslandet

Öppen Verksamhet

Läslandet erbjuder läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet för barn 3–11 år och deras medföljande vuxna. I veckovist återkommande aktiviteter får barn medverka i högläsning, improvisationsteater och annan konstnärlig gestaltning, som t ex teckning, sång, dans, pyssel, skrivande och berättande.

_MG_1104

Vad gör vi?

I Läslandet får barn ordets makt och en arena att agera på. I våra olika workshops får barn inta scenen med sina egna pjäser, hålla tal, intervjua och bli intervjuade, skapa i bild, teckning, textil och annat. De får skriva sina egna dikter, tal och låttexter. Vi använder en mängd olika estetiska uttryckssätt för att varje individ ska hitta sitt uttryck och utveckla alla sina språk.

superhjältebok

Relationer

Varje person som kommer till Läslandet får ett varmt och personligt välkomnande. Hos oss är alla barn viktiga och varje barn har erfarenheter och kompetenser som är värdefulla. Det här är en verksamhet som skapas för barn – med barn – och det kan enbart göras genom att etablera goda relationer till deltagarna.

Attachment-1

Aktiviteterna

Aktiviteterna är 2 timmar långa och håller en fast struktur medan innehållet varierar. Vi börjar med en uppvärmning för att skapa gemenskap. Därefter följer en 4-dimensionell högläsning. Efter det tar vi en fikapaus. Efter fikat gör vi en workshop där boken eller temat tolkas i andra konstformer. Vi avslutar gemensamt, det kan vara vernissage av alstren, dans eller presentationer från scenen. Se kalendariet för tider och platser LÄNK.

* Aktiviteterna är gratis för deltagarna
* Anmälan krävs ej
* Man kan delta varje gång eller enstaka gånger
* Inga förkunskaper krävs
* Separat babyhörna finns för de yngsta
* Vi bjuder på något att äta
* Barn och deras vuxna deltar tillsammans
* Kontinuerlig fortbildning ges till de vuxna
* Barnen får böcker att ta med sig hem

_MG_1064

Få en bok

I samband med vissa aktiviteter får deltagarna med sig ett exemplar av den lästa boken. På så sätt kan boken fortsättas läsas i hemmet. Att barn har böcker hemma är helt avgörande för deras chanser att utvecklas som läsare. Antalet böcker hemma har ett direkt samband med läsförmåga. Och att det finns böcker hemma är helt avgörande för att de vuxna i hemmet ska kunna läsa för sina barn.

elias