LFI inleder ett samarbete med Geneta familjecentral. En gång i månaden finns vi där och genomför 4-dimensionell högläsning med barn och vuxna som besöker familjecentralen den dagen.

Hallå där Malin Melander, gruppledare på Geneta familjecentral, vilken effekt tror du det kommer ge?

-Vi tror och hoppas att våra familjer kommer läsa mer tillsammans! Vi tror också att fler kommer börja läsa tidigare för sina små barn så att även våra mindre barn ska få uppleva glädjen i läsandet och att vi på så sätt gynnar deras språkutveckling. Förhoppningsvis så kommer vi tillsammans kunna ge barnen bra förutsättningar för att utveckla sitt språk och bli läsande individer.

Varför prioriterar ni utrymme för läsupplevelser i gemenskap på er familjecentral?

-Vi vet att barn som inte får med sig läsandet i ung ålder lär sig mycket färre ord än ett barn som läser. Och språket är så viktigt här i livet, inte bara för att klara skolan. Vi vill att barnen här ska bli läsande, kreativa och tänkande barn och sedan vuxna!

Vad läser du just nu?

-Jag har precis läst klart Arv och miljö av Vigdis Hjorth och har lite svårt att bestämma mig om jag ska läsa Susanna Alakoskis Bomullsängeln eller om jag ska ge mig på The Beekeeper of Aleppo av Christy Lefteri. Annars är jag väldigt förtjust i dokumentära böcker av olika slag, gärna lite mörka historier…