LFI-Läslandet erbjuder läs- litteratur och kulturfrämjande verksamhet för barn och deras vuxna.

LFI

Läsfrämjarinstitutet (LFI) har som ändamål att bedriva läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet för barn och deras vuxna.

Verksamhetens syfte är att stärka demokratin och öka integrationen och delaktigheten i samhället.

Läsfrämjarinstitutet driver Läslandet som är en plats för läs-, litteratur- och kulturaktiviteter för barn 3-11 år och deras medföljande vuxna.

Läsfrämjarinstitutet anordnar också metodutbildning i LFI-metoden för förskolor, skolor, bibliotek och andra läsfrämjande aktörer.

Vi är också en opinionsbildande aktör i frågor som rör läsfrämjande, flerspråkighet, integration och demokrati.

cropped-Läsfrämjärinstitutet-rosa.png
C67A9678

LFI startade som ett initiativ i Assyriska föreningen sommaren 2015.

Historia

LFI startade som ett initiativ i Assyriska föreningen sommaren 2015. Grundare Marlen Eskander berättar:

När jag som 14-åring kom till Sverige från Syrien insåg jag snart att språk är makt. Jag förstod att språket är ett symbolsystem som effektivt inkluderar eller exkluderar människor. Den insikten ledde till att jag tidigt bestämde mig för att ge mina egna barn en hel arsenal av språk så att de därigenom ska få makt att bestämma över sina egna liv. Mina barn ska få alla sina tre modersmål; svenska, assyriska och arabiska utan någon hierarkisk ordning. De ska aldrig behöva känna sig exkluderade från svenskheten eller känna sig begränsade när de vill uttrycka sig på något av sina modersmål. Jag vill ge mina barn både det litterära språket och de sköna konsternas språk. För att de aldrig ska stå mållösa eller handfallna. Jag såg tidigt att mina barn, som är svensk-assyrier, alltid kommer att bedömas utifrån sitt utseende, kön, adress och etniska tillhörighet. Klassperspektivet hinner inte ens träda fram i skuggan av etniciteten. Jag har själv erfarit den strukturella rasismen under min uppväxt och i mitt yrkesliv.

Jag förstår att jag förmodligen inte kommer att kunna förändra världen, men det jag kan göra är att rusta mina barn för att möta den med kärlek och bildning. Jag vill att de ska älska sig själva som de är och inte låta sig kategoriseras eller förminskas. Jag började tidigt läsa böcker, besöka bibliotek, gå på barnteater och kulturaktiviteter med mina barn. Vart jag än gick fanns en viss typ av publik och det enda jag tänkte var: ”De som behöver detta mest finns inte här”.

Hösten 2014 var jag och mina barn på teaterföreställningen ”Precis som du föreställt dig” på Unga Klara i Stockholm och fick en kulturupplevelse som bekräftade mig och mina barn publikt. Jag och mina barn kände en sådan glädje och entusiasm att jag direkt ville att alla barn och föräldrar jag känner skulle få uppleva något liknande. Jag gjorde allt för att få föreställningen till Södertälje men det visade sig vara en väldigt komplicerad och kostsam historia.

Så vi tog saken i egna händer. Sommaren 2015 startade vi – tre föräldralediga mammor – Läsa för integration. Samma känsla som jag och mina barn fick på Unga Klara ville vi förmedla till ännu fler barn. Men inte som en engångsföreteelse eller något som ligger långt borta och är dyrt och otillgängligt. 2018 bildade vi en egen organisation efter att ha varit ett projekt inom Assyriska föreningen i Södertälje. Organisationen heter Läsfrämjarinstitutet. Vi driver Läslandet som är den plats som barn och deras vuxna kommer till. Metoden fortsätter heta Läsa för integration. Hos oss får barn och deras medföljande vuxna vara med i interaktiva och medskapande läs-, litteratur- och kulturaktiviteter varje vecka.

Här får de ordets makt och en arena att agera på.

Välkommen du också!

Ledord

Våra ledord är empowerment, representation och medskapande.

Empowerment

Allt vi gör syftar till att ge barn ordets makt och en arena att agera på. Med språk, kultur och bildning vill vi vill stimulera alla att hitta sin väg till frigörelse och frihet.

Vi hämtar mycket inspiration från Paulo Freire som menade att erövra språket är grunden för frigörelse.

Representation

I våra aktiviteter finns alltid representation och speglingsmöjligheter för deltagarna.

Denna bekräftelse gör att de stärks i sin identitet och får en positiv självbild. Representation gör också att deras intresset för boken/berättelsen/teatern ökar.

Medskapande

I Läslandet är deltagarna alltid medskapande. Barnen är med och påverkar innehåll och riktning i aktiviteterna och dramaakterna. Medskapandet gör dem till aktiva kulturutövare snarare än passiva kulturkonsumenter.
I medskapandet får de också känna att deras tolkningar, idéer och förslag är värdefulla.

På så sätt stärks deras självförtroende och tilliten till den egna förmågan.

1-johan filmar

Strategisk Påverkan

Sedan LFI startade sommaren 2015 har LFI drivit opinion och påverkansarbete för att åstadkomma positiv förändring i samhället. Vi ser kulturen som en samhällsförändrande kraft. Där öppna, fria, sociala kulturaktiviteter finns motas passivitet, destruktivitet och isolering bort.

Vi har bland annat verkat för att få till stånd fler öppna mötesplatser och sammanhang för läsning och kultur. Tillsammans med bl a Biblioteken i Södertälje har vi drivit på för öppnandet av ett permanent stadsdelsbibliotek i Hovsjö centrum. I samverkan med Telge Bostäder driver vi Träffpunkt Lina i Lina Hage. Tillsammans med ett flertal andra demokrati- och folkbildande aktörer tog vi initiativ till satsningen Hovsjö Forum som sedan 2017 skapar demokratifrämjande aktiviteter och för Hovsjö- och Södertäljeborna.

Plattformar

Läslandet finns i dagsläget i dessa plattformar i Södertälje.
Här har vi öppna och gratis läs-, litteratur- och kulturaktiviteter varje vecka.

En gång i månaden samlas deltagarna från samtliga plattformar för en aktivitet på Tom Tits Experiment.

Assyriska kulturföreningen

I Assyriska föreningen träffas vi på onsdagar kl 17-19.

Adress: Hantverksvägen 2

Hovsjö Hubben

Hovsjö Hub, ligger i Hovsjö centrum, där träffas vi på lördagar kl 15-17.

Vi samlas vid läktaren bakom caféet. I Hubben finns också fritidsgård och bibliotek.

Adress: Gröndalsvägen 1

Lina hage

I Lina Hage träffas vi på torsdagar kl 17-19.

Lokalerna har vi inrett tillsammans med IKEA Kungens Kurva.

Adress: Porslinsvägen 2B

Mobilt

Läslandet anlitas av andra aktörer för att medverka med en pop-up på t ex festivaler, familjedagar och liknande.

Utmärkelser

utmärkelser

> 5i12 priset i Södertälje

> Årets Viktigaste insats av Assyriska kvinnoförbundet

> LO:s nationella kulturpris

> Årets initiativ i Södertälje kommun

> Utsett till ett av de 13 bästa Årets initiativ av Social Forum

> Finalist till Årets föreningen Södertälje kommun

> Finalist till Årets innovation, Södertälje Sciencepark

> Vinnare av Gulliverpriset

> Vinnare av 100-språkspriset av Reggio Emilia Institutet i samarbete med Loris Malaguzzis insamlingsstiftelse

Personal

foto: Hopik Kachadourian

Marlen Eskander

Grundare och verksamhetschef
Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef. Få personer kan skapa förändring som hon. Tidigare har hon jobbat många år med integration- och inkluderingsarbete i offentlig sektor, alltid med skarp analys och finstämd känslighet inför att processer som ska förändra människors beteenden måste designas i dialog med målgruppen. Marlen är socialantropolog och professionell brobyggare. Att Läsfrämjarinstitutet och Läslandet finns är tack vare att Marlen en gång, under sin tredje föräldraledighet, kände ”Hur svårt ska´re va?” Marlens favoritbok är I varje trumslag jordens puls: om vår tids rädsla för skillnader av Mikael Kurkiala.
foto: Hopik Kachadourian

Jara Nordin

Jara Nordin är vår alldeles egen dubbelagent. Om dagarna kan hon göra revision och om kvällarna dansar hon LFI-takterna med barnen. Hennes gestaltning av Pippi Långstrump har gjort underverk för många mörkhåriga barns speglingsmöjligheter, de utbrister ”Pippi liknar ju MIG!”. Barnen älskar henne och hon älskar barnen. Magi uppstår i varje möte. Jara kan ta vilken scen som helst oavsett om det är Stockholm, Södertälje eller New York, helst dansar hon dancehall, contemporary jazz och bagiye. Jaras favoritbok är Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.
_MG_0422

Yelda Hadodo

Det tillhör Yelda Hadodos vardag att bli överöst av barnen som vill hälsa och krama sin alldeles egen ”sagotant”. De känner henne som Snövit, pommes-älskande pudel, Eva [från Fem myror är fler än fyra elefanter] och en mängd andra underbara karaktärer hon har gestaltat under sina 20 år som professionell skådespelare (däribland på Oktoberteaterns scen). Nu är hon Läslandets konstnärliga ledare och omfamnar vartenda barn hon möter, vartenda rum hon äntrar och varenda utbildning hon leder. Yeldas favoritbok är Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry.
foto: Hopik Kachadourian

Per Georg Sörås

Per Georg Sörås kan kännas från många andra scener och bibliotekssammanhang. Däribland Torekällberget och Junibacken där han bland annat har gestaltat Karlsson och andra karaktärer oräkneligt gånger. Han har lång erfarenhet av sagoteater och dramalek. Per är teaterpedagogen som kan gestalta vilken bok som helst med enbart sin röst som verktyg. Men för att förgylla det hela har han förstås alltid sin materiella och immateriella kappsäck med redskap och rekvisita som hjälper vartenda barn – och vuxen – att erövra ordets makt och en arena att agera på. Pers favoritbok är Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren.
foto: Hopik Kachadourian

Berolin Deniz

Berolin Deniz sätter de flesta av våra ord på pränt. Hon har skrivit vår Metodhandbok och sysslar mest med verksamhetsutveckling och styr upp vår utbildningsverksamhet. Hon släpper aldrig de antirasistiska feministiska perspektiven ur sikte. Berolin är sociolog och genusvetare men kan några scentricks, som att jonglera och hallulera. Berolins favoritbok är Gilgamesh-eposet.
Linnéa

Linnea Ejderstav

Linnea Ejderstav är fritidsledare till vardags och LFI-ledare vid sidan av det. Hon är en fena på pyssel och hantverk. När material plockas fram lockas barnen runt henne. Med stor koncentration, precision och intention sätter hon sig själv och barnen i magiska skapandeprocesser. Linneas favoritböcker är Cirkel-trilogin av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg.
Fouad Yaghmour

Fouad Yaghmour

Fouad Yaghmour läser och skriver gärna dikter om Aleppo (som var hans hemstad innan han flyttade till Södertälje) och tankar om livet, på arabiska. Det är hans första språk och för oss andra låter det som ljuv musik när han läser. Han har några års erfarenhet av teater i Syrien och har under sin korta tid i Sverige hunnit presenterade några texter. Han har länge varit ledare inom Scoutrörelsen och ungdomsföreningar. Om dagarna pluggar han till tandhygienist som kompletterar hans utbildning som tandtekniker från Syrien. Intill det hyser han regissörsdrömmar. Fouads favoritbok är Stjärnlösa nätter av Arkan Assad.
Malin

Malin Lybeck

Malin Lybeck är skolbibliotekarie till vardags, LFI-ledare om kvällar och helger och någonstans däremellan – för hon har många strängar på sin lyra – är hon också frilansande artist och musikskapare. Hon är vårt nyaste tillskott och med henne får vi kapacitet att skapa läsecirklar där barn utvecklar sitt läsande i projekt. Malins favoritbok är Matilda av Roald Dahl.

Styrelse

Styrelsen är en ideellt arbetande styrelse.
hanna skuren

Hanna Gerdes

Ordförande
Människorättsjurist
eva

Eva Nilsson Lundmark

Vice Ordförande
Expert i utanförskapsfrågor
foto: Hopik Kachadourian

Marlen Eskander

Ledamot
LFI:s grundare
Amanda

Amanda Netscher

Ledamot
Projektledare Länsstyrelsen i Stockholm
Araia Ghirmai Sebhatu

Araia Ghirmai Sebhatu

Ledamot
Folkbildare, föreläsare, kulturvetare med inriktning konst
Eja

Eja Embretsson

Ledamot
VD En bok för alla
annika

Annika Vennman

Ledamot
Rektor Fryshusets Husby
Jessica Sjönell (L)

Jessica Sjönell

Ledamot
omvärldsanalytiker på Myndigheten för yrkeshögskolan
Daniel Boyacioglu

Daniel Boyacioglu

Ledamot
Poet. Författare. Artist

Vision & Manifest

Läsfrämjarinstitutets vision att varje unge ska ha ordets makt och en arena att agera på.

Vi vägleds av vårt manifest:

1) Varje unge är en läsande unge.

2) Varje unge äger och förstår språkets makt – det skrivna språket, det konstnärliga språket och kroppens språk.

3) Varje unge har en plattform för kreativt skapande.

4) Varje unge har fri och nära tillgång till litteratur, teater och konst – som konsument och som utövare.

5) Varje unge kan spegla sig i litteraturens berättelser, teaterns karaktärer och konstens verk.

6) Varje unge känner att dess språk är en tillgång och en skatt i läsning och kulturutövande.

7) Varje unge är huvudpersonen i berättelsen om dennes liv.

8) Varje unge är omgiven av vuxna som ser vikten av att läsa, leka och kreativt skapa.

9) Varje unge är – oavsett dess bostadsort, bakgrund, klass, språk eller föräldrars utbildning och sociala nätverk – inkluderat i samhällets gemenskap.

10) Varje unge – oavsett kön, könsidentitet, sexuell läggning, religion, etnicitet, funktionssätt och ålder – älskar sig självt och blir bemött med kärlek och respekt.

11) Varje unge kan genom litteraturen, teatern och konsten resa vart den vill.

Shopping Basket