Skärmavbild 2025-05-15 kl. 11.46.21

LÄSNING, KONST & KULTUR

Läsfrämjarinstitutet

Läsfrämjarinstitutet (LFI) är en ideell förening som genom läsning, konst och kultur stärker barns och ungas språk, kreativitet och demokratiska delaktighet. Vi verkar i socioekonomiskt eftersatta områden där tillgången till litteratur, kultur och skapande är begränsad och där behoven är som störst.

Vår kärnverksamhet är Läslandet, en levande och interaktiv arena där barn (3–9 år) tillsammans med sina vuxna får ta del av en meningsfull och kostnadsfri fritidsaktivitet. Här levandegörs litteraturen genom dramatisering, berättande och konstnärliga uttryck. Parallellt arbetar vi med ungdomar, skolor, bibliotek och yrkesverksamma för att sprida och implementera våra metoder i fler sammanhang.

Läsfrämjarinstitutet (LFI) riktar sig till barn och deras vuxna – föräldrar, lärare och andra nyckelpersoner som påverkar deras språkliga och kulturella utveckling. Vi arbetar också med ungdomar som växer upp i områden där strukturella och socioekonomiska faktorer begränsar deras tillgång till litteratur, kultur och skapande.

LFI existerar för att motverka segregationens negativa konsekvenser – bostadssegregation, skolsegregation, klasssegregation och pedagogisk segregation – som slår hårt mot dessa grupper. Genom en uthållig, närvarande och förtroendeingivande verksamhet skapar vi stabilitet och möjligheter där de annars saknas.

I områden där demokratiska och kulturella aktörer är frånvarande fyller LFI tomrummet och ger barn och unga rätten till språk, berättande och kultur – verktyg som rustar dem för framtiden och ger dem en plats i samhället.

Verksamhetsberättelse

2024 har varit ett år av fördjupning och expansion för Läsfrämjarinstitutet. Vi har fortsatt att stärka läsningens och kulturens plats i barns och ungas liv, med en ökad närvaro i skolor, familjer och fritidsmiljöer. Samtidigt har vi tagit viktiga steg mot att sprida vår metod och vårt arbete nationellt.

Vår övertygelse är enkel men kraftfull: läsning, kultur och bildning är grundläggande rättigheter – förutsättningar för jämlikhet, demokrati och ett samhälle där alla har möjlighet att påverka sin egen framtid. Genom att stärka barns språk och identitet genom litteratur och scenkonst, ger vi dem verktyg att förstå världen och sig själva. I en tid av ökade samhällsklyftor och polarisering blir vårt arbete än mer angeläget – vi vet att tillgång till litteratur och kultur ökar barns motståndskraft, stärker deras självkänsla och ger dem möjligheten att drömma större.

Vår strävan är att bygga en infrastruktur för bildning runt barnen – en ekologi av läsande förebilder där föräldrar, unga ledare och pedagoger tillsammans skapar en kultur av läsning och reflektion. Vi vet att barn läser mer när de ser vuxna och äldre syskon läsa, när litteraturen får en självklar plats i hemmet, skolan och fritiden. Genom att stärka dessa nätverk skapar vi långsiktiga förändringar som inte bara påverkar den enskilda individen, utan hela samhällen.

Under året har vi satsat på att fördjupa våra samarbeten med skolor, pedagoger och föräldrar genom våra etablerade metoder – 4D-högläsning, hem-skola-fritid-modellen och vårt föräldrastödsprogram. Vi har utbildat fler lärare, engagerat fler föräldrar och utvecklat fler resurser som gör litteraturen och kulturen tillgänglig för alla, oavsett bakgrund eller socioekonomiska förutsättningar.

Ledord

EMPOWERMENT, REPRESENTATION, MEDSKAPANDE

Empowerment

Allt vi gör syftar till att ge barn ordets makt och en arena att agera på. Med språk, kultur och bildning vill vi vill stimulera alla att hitta sin väg till frigörelse och frihet.

Vi hämtar mycket inspiration från Paulo Freire som menade att erövra språket är grunden för frigörelse.

Representation

I våra aktiviteter finns alltid representation och speglingsmöjligheter för deltagarna.

Denna bekräftelse gör att de stärks i sin identitet och får en positiv självbild. Representation gör också att deras intresse för boken/berättelsen/teatern ökar.

Medskapande

I Läslandet är deltagarna alltid medskapande. Barnen är med och påverkar innehåll och riktning i aktiviteterna och dramaakterna. Medskapandet gör dem till aktiva kulturutövare snarare än passiva kulturkonsumenter.
I medskapandet får de också känna att deras tolkningar, idéer och förslag är värdefulla.

På så sätt stärks deras självförtroende och tilliten till den egna förmågan.

Strategiskt påverkansarbete

SAMVERKAN & OPINIONSBILDNING

Vid sidan av den löpande verksamheten som kommer vår målgrupp till gagn i direkta aktiviteter arbetar vi aktivt med att föra in målgruppens perspektiv och våra lärdomar av att arbeta med att kompensera för segregationens negativa konsekvenser på en strategisk nivå. Det handlar om att medverka i forum och opinionsbilda för att skapa förändring på samhällelig nivå.
 
Kulturrådet 
Marlen Eskander sitter i Kulturrådets styrelse. Kulturrådet fördelar statligt stöd inom kulturområdet, ger regeringen underlag för kulturpolitiska beslut och informerar om kultur samt kulturpolitik.  
 
Den stora läsutmaningen 
Marlen Eskander ingår för tredje året i  Advisory board för Den stora läsutmaningen som genom en årlig tävling där den Åk 4-klass som läser flest böcker under höstterminen vinner världens bästa skolresa och andra insatser uppmuntrar till läsning med både bredd och höjd. Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris.
 
Järva i samverkan
Läsfrämjarinstitutet ingår i Järva i samverkan (JiS) som är ett samverkansorgan för 17 föreningar på initiativ från Gålöstiftelsen. JiS arbetar med barn och unga i Järva.
 
Kulturkanon för  Sverige
Marlen Eskander blev invald i kommittén för en kulturkanon för Sverige och arbetade i åtta månader med ett starkt rättighetsperspektiv, i linje med Läsfrämjareinstitutets vision om allas lika rätt till vårt gemensamma kultur och litteraturskatt där ingen ska lämnas utanför på grund av bristande kulturkapital. Efter noggrant övervägande valde Marlen att lämna kommittén av principiella skäl.
 
Sveriges Historia och Identitet
Under året deltog Läsfrämjarinstitutet i panelsamtalet “Sveriges Historia och Identitet – Migration, Obeaktade Berättelser och Vägen till Inkludering”, arrangerat av Nordiska museet och 1046. Diskussionen belyste hur berättelser från marginaliserade grupper formar svensk identitet och hur vi kan synliggöra fler röster. LFI delade erfarenheter om hur läsning och litteratur kan stärka demokrati, delaktighet och inkludering. Samtalet öppnade för nya samarbeten kring kulturarv och representation.
 

Plattformar

Läslandet finns i dagsläget i dessa plattformar runt Stockholms Län. Här har vi öppna och gratis läs-, litteratur- och kulturaktiviteter varje vecka. Utöver dessa öppna aktiviteter erbjuder vi även extraaktiviteter under säsongerna. Se vår kalender för exakta datum för samtliga aktiviteter.

Hovsjö

Läslandet har sin egen lokal centralt i Hovsjö, mittemot biblioteket. Här har vi vår familjeaktivitet varje onsdag kl 17:00 – 19:00 under vår- och höstterminerna. På sommaren gäller andra tider.

Adress: Gröndalsvägen 1E Södertälje

Tensta

Läslandet har sin egen lokal centralt i det nyöppnade Campus Tensta. Varje torsdag kl 16:30 – 18:30 erbjuder vi familjeaktiviteter under vår- och höstterminerna. På sommaren gäller andra tider.

Adress: Hagstråket 11, Spånga

Rinkeby-Tensta

Läslandet har sin egen lokal centralt i det nyöppnade Campus Tensta. Varje fredag erbjuder vi familjeaktiviteter kl 16:30 – 18:30 för Rinkebyfamiljer. På terminerna ordnar vi även 2-3 familjeaktiviteter i samarbete med Rinkeby Folkets Hus. Håll utkik efter datum!

Adress: Hagstråket 11, Spånga

SOMMAR 2025

Under sommaren v 25-33 ser vårt schema ut så här:

  • Hovsjö; tisdagar kl 13-14:30 samt kl 15-17
  • Tensta Erikslundsparken; onsdagar kl 13-14:30 samt kl 15-17
  • Rinkeby Parkleken Rinken; onsdagar kl 13-14:30 samt kl 15-17
  • Kista Jan Stenbecks Torg; fredagar kl 13:30-14:30 
C67A9678

LFI startade som ett initiativ i Assyriska föreningen sommaren 2015.

Historia

LFI startade som ett initiativ i Assyriska föreningen sommaren 2015. Grundare Marlen Eskander berättar:

När jag som 14-åring kom till Sverige från Syrien insåg jag snart att språk är makt. Jag förstod att språket är ett symbolsystem som effektivt inkluderar eller exkluderar människor. Den insikten ledde till att jag tidigt bestämde mig för att ge mina egna barn en hel arsenal av språk så att de därigenom ska få makt att bestämma över sina egna liv. Mina barn ska få alla sina tre modersmål; svenska, assyriska och arabiska utan någon hierarkisk ordning. De ska aldrig behöva känna sig exkluderade från svenskheten eller känna sig begränsade när de vill uttrycka sig på något av sina modersmål. Jag vill ge mina barn både det litterära språket och de sköna konsternas språk. För att de aldrig ska stå mållösa eller handfallna. Jag såg tidigt att mina barn, som är svensk-assyrier, alltid kommer att bedömas utifrån sitt utseende, kön, adress och etniska tillhörighet. Klassperspektivet hinner inte ens träda fram i skuggan av etniciteten. Jag har själv erfarit den strukturella rasismen under min uppväxt och i mitt yrkesliv.

Jag förstår att jag förmodligen inte kommer att kunna förändra världen, men det jag kan göra är att rusta mina barn för att möta den med kärlek och bildning. Jag vill att de ska älska sig själva som de är och inte låta sig kategoriseras eller förminskas. Jag började tidigt läsa böcker, besöka bibliotek, gå på barnteater och kulturaktiviteter med mina barn. Vart jag än gick fanns en viss typ av publik och det enda jag tänkte var: ”De som behöver detta mest finns inte här”.

Hösten 2014 var jag och mina barn på teaterföreställningen ”Precis som du föreställt dig” på Unga Klara i Stockholm och fick en kulturupplevelse som bekräftade mig och mina barn publikt. Jag och mina barn kände en sådan glädje och entusiasm att jag direkt ville att alla barn och föräldrar jag känner skulle få uppleva något liknande. Jag gjorde allt för att få föreställningen till Södertälje men det visade sig vara en väldigt komplicerad och kostsam historia.

Så vi tog saken i egna händer. Sommaren 2015 startade vi – tre föräldralediga mammor – Läsa för integration. Samma känsla som jag och mina barn fick på Unga Klara ville vi förmedla till ännu fler barn. Men inte som en engångsföreteelse eller något som ligger långt borta och är dyrt och otillgängligt. 2018 bildade vi en egen organisation efter att ha varit ett projekt inom Assyriska föreningen i Södertälje. Organisationen heter Läsfrämjarinstitutet. Vi driver Läslandet som är den plats som barn och deras vuxna kommer till. Metoden fortsätter heta Läsa för integration. Hos oss får barn och deras medföljande vuxna vara med i interaktiva och medskapande läs-, litteratur- och kulturaktiviteter varje vecka.

Här får de ordets makt och en arena att agera på.

Välkommen du också!

Marlen Eskender 

Personal

Skärmavbild 2023-03-17 kl. 09.50.53

Marlen Eskander

Grundare och verksamhetschef
Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef. Få personer kan skapa förändring som hon. Tidigare har hon jobbat många år med integration- och inkluderingsarbete i offentlig sektor, alltid med skarp analys och finstämd känslighet inför att processer som ska förändra människors beteenden måste designas i dialog med målgruppen. Marlen är socialantropolog och professionell brobyggare. Att Läsfrämjarinstitutet och Läslandet finns är tack vare att Marlen en gång, under sin tredje föräldraledighet, kände ”Hur svårt ska´re va?” Marlens favoritbok är "I varje trumslag jordens puls: om vår tids rädsla för skillnader" av Mikael Kurkiala.
foto: Hopik Kachadourian

Berolin Deniz

Verksamhetsutveckling
Berolin Deniz sätter de flesta av våra ord på pränt. Hon har skrivit vår Metodhandbok och sysslar mest med verksamhetsutveckling och styr upp vår utbildningsverksamhet. Hon släpper aldrig de antirasistiska feministiska perspektiven ur sikte. Berolin är sociolog och genusvetare men kan några scentricks, som att jonglera och hallulera. Berolins favoritbok är Gilgamesh-eposet.
EE97D82F-8510-4490-8D31-8F2FBB6187E2_1_102_a

Per Georg Sörås

LFI-coach
Per Georg Sörås kan kännas från många andra scener och bibliotekssammanhang. Däribland Torekällberget och Junibacken där han bland annat har gestaltat Karlsson och andra karaktärer oräkneligt gånger. Han har lång erfarenhet av sagoteater och dramalek. Per är teaterpedagogen som kan gestalta vilken bok som helst med enbart sin röst som verktyg. Men för att förgylla det hela har han förstås alltid sin materiella och immateriella kappsäck med redskap och rekvisita som hjälper vartenda barn – och vuxen – att erövra ordets makt och en arena att agera på. Pers favoritbok är "Ronja Rövardotter" av Astrid Lindgren.
557159CF-0C7B-4076-AB91-74802E5EA8E6_1_201_a

Leona Frantzich

LFI-coach
Leona är musiker, musikproducent, kulturpedagog och artist. Hon kommer ursprungligen från Skåne och är bosatt utanför Järna. Sedan 2020 har hon arbetat med pedagogik och konstnärliga uttryck, bland annat som förskolepedagog och manusförfattare för tv-produktioner hos SVT och UR. Förutom sitt arbete med Läslandet är hon verksam inom ljud- och musikterapi, med särskilt fokus på ASMR och vaggvisor. Hon uppträder även som musiker i olika sammanhang, huvudsakligen kopplade till yoga, hälsa och meditation. I Läslandet arbetar hon med inslag av lek, gemenskap, kreativt uttryck och återhämtning. Hennes favoritbok är Sista utposten av Cecilia Heikkilä.
9C1EB8E8-4E30-44F9-80BA-0F81AE2AA18B_1_201_a

Mia Westin

Konstnärlig ledare, Lfi-coach
Mia är vår konstnärliga ledare med en omfattande bakgrund inom fri scenkonst – som regissör, skådespelare och manusförfattare. Hon är Magister i Teatervetenskap och har även arbetat med barnrättsfrågor, normkreativitet och presentationsteknik. Mias yrkesbana är bred men följer en tydlig tråd: att ge röst till de som behöver. En särskild stolthet är boken "Rätten till din berättelse: normkreativa metoder och brytiga böcker för barn och unga" (2018). På Läslandet leder hon de konstnärliga processerna och formger trycksaker. Men framförallt skapar hon, tillsammans med barn och kollegor, magiska 4D-högläsningar där litteraturen får liv! Favoriter av Astrid Lindgren: "Allra käraste syster" & "Bröderna Lejonhjärta".
Femi

Femi Alheno

Administratör
Femi Alheno är vår egen Wonder woman, med ett öga för verksamhetens siffror är hon den som har koll på adminstrationen på Läslandet. 2013 anlände Femi från Syrien och har varit med oss sedan 2021. Femi är den som håller i det mesta och sprider god energi och ger en hjälpande hand när helst vi behöver det. Femis favoritbok är "Chaos of Sense" av Ahlam Mosteghanemi.

Styrelse

Styrelsen är en ideellt arbetande styrelse.
logga 2

Kristina Blixt

Ledamot
Styrelsesekreterare för Riksstyrelsen, Naturskyddsföreningen
Skärmavbild 2023-03-17 kl. 09.50.53

Marlen Eskander

Ledamot
Grundare LFI, Socialantropolog
patrik-derk-1

Patrik Derk

Ledamot
Expert på social hållbarhet
Ulf Ericsson

Ulf Ericsson

Ledamot
f.d. Studierektor, numera pensionär
Eja Embretsson

Eja Embretsson

Ledamot
Förläggare Dar Al-Muna
Lucassi porträtt

Elin Lucassi

Ledamot
Förlagschef & VD, En bok för alla
Ordförande LFI

Eva Nilsson Lundmark

Ordförande
Ordförande, expert i utanförskapsfrågor
logga 2

Pelle Norlin

Ledamot
Pensionerad universitetslärare i didaktik (inriktning barns läsning)
Shopping Basket