Marlen Eskander

Grundare och verksamhetschef

Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef. Få personer kan skapa förändring som hon. Tidigare har hon jobbat många år med integration- och inkluderingsarbete i offentlig sektor, alltid med skarp analys och finstämd känslighet inför att processer som ska förändra människors beteenden måste designas i dialog med målgruppen. Marlen är socialantropolog och professionell brobyggare. Att Läsfrämjarinstitutet och Läslandet finns är tack vare att Marlen en gång, under sin tredje föräldraledighet, kände ”Hur svårt ska´re va?” Marlens favoritbok är I varje trumslag jordens puls: om vår tids rädsla för skillnader av Mikael Kurkiala.

Jara Nordin

Jara Nordin är vår alldeles egen dubbelagent. Om dagarna kan hon göra revision och om kvällarna dansar hon LFI-takterna med barnen. Hennes gestaltning av Pippi Långstrump har gjort underverk för många mörkhåriga barns speglingsmöjligheter, de utbrister ”Pippi liknar ju MIG!”. Barnen älskar henne och hon älskar barnen. Magi uppstår i varje möte. Jara kan ta vilken scen som helst oavsett om det är Stockholm, Södertälje eller New York, helst dansar hon dancehall, contemporary jazz och bagiye. Jaras favoritbok är Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie.

_MG_0422

Yelda Hadodo

Det tillhör Yelda Hadodos vardag att bli överöst av barnen som vill hälsa och krama sin alldeles egen ”sagotant”. De känner henne som Snövit, pommes-älskande pudel, Eva [från Fem myror är fler än fyra elefanter] och en mängd andra underbara karaktärer hon har gestaltat under sina 20 år som professionell skådespelare (däribland på Oktoberteaterns scen). Nu är hon Läslandets konstnärliga ledare och omfamnar vartenda barn hon möter, vartenda rum hon äntrar och varenda utbildning hon leder. Yeldas favoritbok är Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry.

Per Georg Sörås

Per Georg Sörås kan kännas från många andra scener och bibliotekssammanhang. Däribland Torekällberget och Junibacken där han bland annat har gestaltat Karlsson och andra karaktärer oräkneligt gånger. Han har lång erfarenhet av sagoteater och dramalek. Per är teaterpedagogen som kan gestalta vilken bok som helst med enbart sin röst som verktyg. Men för att förgylla det hela har han förstås alltid sin materiella och immateriella kappsäck med redskap och rekvisita som hjälper vartenda barn – och vuxen – att erövra ordets makt och en arena att agera på. Pers favoritbok är Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren.

Berolin Deniz

Berolin Deniz sätter de flesta av våra ord på pränt. Hon har skrivit vår Metodhandbok och sysslar mest med verksamhetsutveckling och styr upp vår utbildningsverksamhet. Hon släpper aldrig de antirasistiska feministiska perspektiven ur sikte. Berolin är sociolog och genusvetare men kan några scentricks, som att jonglera och hallulera. Berolins favoritbok är Gilgamesh-eposet.

Malin

Malin Lybeck

Malin Lybeck är skolbibliotekarie till vardags, LFI-ledare om kvällar och helger och någonstans däremellan – för hon har många strängar på sin lyra – är hon också frilansande artist och musikskapare. Hon är vårt nyaste tillskott och med henne får vi kapacitet att skapa läsecirklar där barn utvecklar sitt läsande i projekt.  Malins favoritbok är Matilda av Roald Dahl.

Fouad Yaghmour

Fouad Yaghmour läser och skriver gärna dikter om Aleppo (som var hans hemstad innan han flyttade till Södertälje) och tankar om livet, på arabiska. Det är hans första språk och för oss andra låter det som ljuv musik när han läser. Han har några års erfarenhet av teater i Syrien och har under sin korta tid i Sverige hunnit presenterade några texter. Han har länge varit ledare inom Scoutrörelsen och ungdomsföreningar. Om dagarna pluggar han till tandhygienist som kompletterar hans utbildning som tandtekniker från Syrien. Intill det hyser han regissörsdrömmar. Fouads favoritbok är Stjärnlösa nätter av Arkan Assad.

Linnéa

Linnea Ejderstav

Linnea Ejderstav är fritidsledare till vardags och LFI-ledare vid sidan av det. Hon är en fena på pyssel och hantverk. När material plockas fram lockas barnen runt henne. Med stor koncentration, precision och intention sätter hon sig själv och barnen i magiska skapandeprocesser. Linneas favoritböcker är Cirkel-trilogin av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg.