Town hall meeting_24 maj

Town Hall Meeting

Som ett sätt att hålla demokratin aktiv möter södertäljebor sina lokala politiker på ett öppet möte, Town Hall Meeting, som arrangeras av Läsfrämjarinstitutet, Hagabergs folkhögskola, Bilda Öst, Svenska Kyrkan, RF-SISU Sörmland.

Town Hall Meeting är ett forum där väljare och folkvalda möts för samtal om de ämnen som väljarna vill ta upp. Mötesdeltagarna får ställa frågor och framföra åsikter direkt till de som fattar de politiska besluten i vår kommun. Det är ett sätt att sänka trösklarna för aktivt demokrati-deltagande och öka tilliten mellan folket och folkvalda. Tidigare Town Hall Meetings har väckt stort intresse hos allmänheten och därför arrangerar LFI med samarbetspartners fler sådana möten fram till valet.

-Att minska det geografiska och “mentala” avståndet mellan folket och de folkvalda är demokratins ventil. Vi har val i september och hoppas se många politikermöten och andra demokratifrämjande aktiviteter, Marlen Eskander, grundare och verksamhetschef, Läsfrämjarinstitutet. Ett lågt valdeltagande väcker frågan om vår demokrati är legitim över huvudtaget så det ligger i alla vårt intresse att göra vårt yttersta för att främja valdeltagandet och skapa förutsättningar för att så många södertäljebor ska göra ett så informerat val som möjligt.

”Bildning är demokratins förutsättning så vi som folkhögskola sätter oerhört stort värde på aktiviteter av detta slag. Vi har varit samarrangör med Läsfrämjarinstitutet vid tidigare Town Hall Meetings så vi är stolta över att vara med och bredda mötet till fler platser så att ännu fler södertäljebor får möjlighet att delta, säger Gunilla Nygren Larsson, rektor Hagabergs folkhögskola.

Temat för Town Hall Meeting denna gång är ”Trygghet och socialt välmående städer”

Båda mötena äger rum på Hagabergs folkhögskola kl 18-20. Ingen föranmälan krävs.

17 maj oppositionen: Sait Yildiz (V), Alexander Rosenberg (M), Metin Hawsho (L), Andreas Birgersson (SD) och Joakim Granberg (RP).

24 maj majoriteten; Boel Godner (S), Hanna Klingborg (MP), Tage Gripenstam (C), David Winerdal (KD)

Tags: No tags

Comments are closed.