handbok-for-superhjaltar-tillbaka del 7

Världspremiär Handbok för superhjältar

20 maj släpps del 7 i den superpopulära serien Handbok för superhjältar. Två dagar innan det, 18 maj, får samtliga elever i årskurs 2 i Södertälje vara med på världspremiären. LFI-Läslandet gör en gestaltning, därefter gör författaren Elias Våhlund en högläsning ur nya boken och alla klasser får en bokpaket med sig till klassrummet.

Det är alltså en stor kulturhändelse som äger rum på stadsscenen Estrad i Södertälje 18 maj. Handbok för superhjältar serien har sålt mer än en miljon exemplar enbart i Sverige och översatts till 23 språk och sålts till 18 länder.

• Genom att ett så här storslaget evenemang tar plats i Södertälje och en hel årskull får möjlighet att komma och ta del av den investerar vi i vår stad. Dels i vad staden förknippas med, och dels direkt i varje barn. Det handlar om språkutveckling och att skapa identitet som läsande och kulturutövande. Barn behöver tidigt i livet bli stimulerade och exponerade för enormt mycket läsning och kultur. Och vi har ett extra stort ansvar och tomrum att fylla, i och med att det finns många barn i Södertälje som växer upp i socioekonomisk utsatthet och lever i områden som har underskott av kultur- och demokratiinstitutioner, mindre resurser, färre behöriga lärare osv, säger Marlen Eskander, verksamhetschef Läsfrämjarinstitutet. Utöver detta tycker vi att boken behandlar otroligt viktiga frågor som barn och vuxna får möjlighet att reflektera över tillsammans.

Sedan första boken kom ut har Handbok för Superhjältar tagit Sveriges barn med storm. Den har vunnit otaliga priser och slagit försäljningsrekord. Hur kommer det sig att världspremiären blir just i samarbete med Läsfrämjarinstitutet i Södertälje?

• Vi har jobbat med LFI ett par gånger tidigare. Redan bok 5 skulle bli ett stort event med Läsfrämjarinstitutet men pandemin satte stopp för det. Det känns så rätt att jobba med LFI vars metod och arbetssätt är helt genialiska. Det här sättet att berätta fängslar lyssnaren och drar in läsaren i berättelsen. Handbok för superhjältar handlar om Lisa som blir mobbad men sen lär sig superkrafter och blir ledare för ett Superhjältegäng. Det kan vara otroligt upplyftande för ett barn som befinner sig i en mobbingsituation eller annan svår situation att genom boken hitta sin inre styrka och se exempel på att även om det är jobbigt nu så behöver det inte alltid vara det, säger författaren Elias Våhlund.

Det är inte så ofta en bok lanseras med ett stort event på Södertäljes stadsscen. Varför gör ni det här och hur har intresset varit?

• Intresset har varit oerhört stort, redan inom ett par dagar hade första föreställningen blivit fylld. Alltså 500 platser gick åt i ett nafs. Vi har börjat få respons från barn och lärare i Södertälje som ser fram emot att komma till världspremiären. Att en enda bok kan skapa så mkt intresse och engagemang visar på litteraturens och kulturens kraft och vilka enorma möjligheter vi har att bygga starka barn och starka samhällen genom böcker och kulturaktiviteter, säger Berolin Deniz projektledare för eventet. Vi har också haft jättefint samarbete med utbildningskontoret i Södertälje samt en referensgrupp av lärare och andra verksamma inom skolan som hjälper till och möjliggör för 1000 elever att ta del av detta.

Handbok för superhjältar 1-7 är skriven av Elias Våhlund och illustrerad av Agnes Våhlund, utgiven på Rabén & Sjögren

Eventet arrangeras av Läsfrämjarinstitutet tillsammans med Rabén & Sjögren.

Program:

Läslandet gestaltar bok 1-6 i 4-dimensionell högläsning

Författaren högläser ur nya boken med ett bildspel

Utdelning av bokpaket till alla klasser